Jak jsem si přes víkend postavil Springera

28.04.2009 14:44

 

Tak je to tady, první článek, prosím všechny, aby to nebrali jako pokus o návod, takové ambice rozhodně zatím nemám. Mám už doma pár jiných lodí a poslední, pokud nepočítám Springera, je nákladní loď o délce 120 cm, tu jsem původně zamýšlel jako plavidlo pro tahání za remorkéry, ale kufr kombíku prostě víc než metr dvacet nepojme, a tak za většinou remorkérů těch 120 cm nebude žádnou zátěží. A tady se dostávám k důvodu, proč jsem se pustil do stavby Springera.

Velikost rozhodně není v žádném standartním měřítku, měřítka mě moc nejdou, takže určující faktor byl, aby se loďka vešla do brašny na kole, a aby se aspoň trochu zapotila při tahání těch 20 kg co má naložená nákladka. Výsledkem je zachovaný poměr všech stran a celková délka 35 cm. Použité materiály: v podstatě všechny mé lodě jsou poslepovány vteřinovým lepidlem z odřezků pvc desek používaných v reklamkách. Springer má obvod trupu z 5mm desek, ze stejné tloušťky jsou i příčné výztuhy a na nich je 2mm dno. Jsem zvědavý, jak tenhle materiál dopadne, až se potkám třeba při fotbálku s jinou lodí, no uvidíme.

A teď už k samotné tvorbě. Plánky sem našel díky serveru www.mo-na-ko.net a odkazu na springera kdesy na zahraničním serveru.

21:00 - 23:30 - pátek 24.4.2009

/album/fotogalerie/dsc01093-jpg/

Vyříznutí bokorysu z plánku, přenesení na desku a následné vyříznutí. Vyříznutí přední a zadní části trupu. Poté následovalo slepení boků a po zaschnutí vlepení několika příčných pásků, které vyztužily trup a zárověn posloužily jako nosné body pro lepení dna.Po nalepení dna a vytvrzení lepidla jsem vrtačkou navrtal otvor pro hřídel. Použil jsem hřídel s přírubou na 600 motor (jedna z mála věcí které kupuji), uvnitř trupu jí částečně podepřel a z boků zajistil vlepením odřezků z plast. desky. Poslední akcí večera bylo vyříznutí otvoru do budoucí paluby a vlepení límce, ten jsem zatím trochu předimenzoval, má 3cm ale aspoň do toho při testech neteklo :-)

 

13:00 - 15:30 - sobota 25.4.2009

Využil jsem toho, že šel prcek po obědě spát a vrhnul se do dalšího tvoření. Okometricky jsem zkusil, co se vejde k šroubu za kormidlo a zase z kusu plastu vykrojil požadovaný tvar, trochu jsem obrousil náběžnou a odtokovou hranu, aby to aspoň trochu mělo snahu o rozumné obtékání navrtal jsem zhruba v 1/3 1mm otvor na vsazení osy kormidla, jako osu běžně používám cyklodrát 2mm prům., do těla kormidla se podařilo našroubovat asi tak 3cm takže to i dobře drží ale pro jistotu jsem vršek zakápnul lepidlem. Prostup pro kormidlo do trupu mám 2mm vrtákem a vně a uvnitř je zakončený mosazným průvlakem, který se dodává k standartním servům. Následovalo utopení kormidla v laku, to po zaschnutí většinou tak 3-4krat opakuji (lak je obyč na dřevo vodou ředitelný). Další krok bylo vlepení úchytu pro servo, k tomu není moc co dodat. A pak už jsem se pustil do lehkého přebroušení a následného barvení, počasí přálo a dvě vrstvy balakrylu jsem stihl s hodinovým odstupem.

21:00 - 22:30 - sobota 25.4.2000

Všichni spí, tak přišel čas na vlepení paluby do trupu, podél celé vnitřní části jsem vlepil hronoly z plastu, na které se usadila paluba, celé se to důkladně prolepilo a než to zatvrdlo, dal jsem se do tvoření provizorního palubního deklu. Materiál vyříznutý z paluby jsem jen oblepil plastem, ale nějak jsem to asi podcenil a jde to na ten límec celkem dost ztuha. Nástavbu, co bude aspoň nějak vypadat, mám v plánu někdy později. Barva na trupu byla pěkně zaschlá, tak jsem sundal malířské pásky a celý trup natřel první vrstvou laku. Posledním aktem dne byla škatule na usazení regleru, instalace elektroniky přijde na řadu zítra společně s prvním testem.

neděle 26.4.2009

/album/fotogalerie/dsc01098-jpg/

Všechno je suché a vytvrzené, tak hurá na testy, namontovat servo spřáhnout ho s kormidlem, namontovat motor (dostal jsem od Inkousta speed 600, 12V, v ložiskách tak jsem zvědav, co to s tou vaničkou provede) ještě to všechno pospojovat a jde se na věc. Konečná sestava pro první "potopení" obsahovala 2x 6ti článek 4300mAh (cca 900g), motor speed600, regler LRP no limit, servo futaba 3001, přijímač AR500 ze soupravy Spektrum DX5e. Za nadšeného pobíhání mého 2a3/4 letého syna jsem napustil vanu (no trochu zesmutněl když zjistil, že to není kvůli jeho koupání) a dal Springera na hladinu. Co bylo dál je ke shlédnutí tady: www.youtube.com/watch?v=dQkBxnfOcnk

 

Test ve vaně mě docela potěšil, a tak mě to nedalo a večer jsem to jel vyzkoušet na pořádnou vodní plochu. První pokus bohužel nemám nahraný, ale zátěž dvou téměř kilových baterek byla moc a na plný plyn se příď vesele zapíchla pod hladinu. Po vyhození jedné baterie a posunutí té druhé trochu dozadu už to bylo o chlup lepší a tady je další snímek pro představu : www.youtube.com/watch?v=MaX396D25TQ

 

O výrobě nástavby se nijak moc rozepisovat nebudu, nepatřím mezi hračičky, takže jsem to pojal absolutně minimalisticky, jen s pramičkou jsem si dal aspoň trochu práce. Zadní část nástavby jsem zvelebil komínem, tvar je bezpracně získaný z vložky do dětských botiček :-).

/album/fotogalerie/xdsc01127-jpg/

Zadní úvazy jsou ze šroubů zapuštěných do plastem vyplněných vnitřních rohů, uvidíme jak to bude držet. Jako ochranu proti nárazům jsem zase vyhrabal z šuplete starou duši z malotraktoru, posloužila už na remorkéru tak poslouží i tady, v rozích jsem to přelepil přez sebe, tak to snad ta dvojitá vrstva podrží. Zbývalo jen pohrát si s tykadlama, tak jsem zas otevřel šuple a našel pár 6centimetrových pružin, gumové válečky a dva šrouby ty daly dohromady, co bylo třeba. Jak to dopadlo posuďte sami. Jediné co jsem nedodržel, je pravidly daná rozteč tykadel (loď je menší oproti standartu, tak jsem víc než 15cm rozteče nedal.)

Dakší fotodokumentace je ve fotogalerii.

 

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.